BIOGRAFIA

FOTO: ALBA ESPOT

ORIOL GRAUS RIBAS

Neix a Barcelona el 1957.

L’any 1978 es diplomà en Enginyeria Tècnica Industrial a l’Escola Universitària d’Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona, Universitat Politènica de Catalunya.

Estudià guitarra flamenca amb Salvador Camarasa, posteriorment guitarra clàssica amb Lluís Gàsser, al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona i també  a l’Estudi de Miguel Àngel Cherubito.

Va estudiar composició i música electroacústica amb Gabriel Brncic, i informàtica musical amb Lluis Callejo. Ha assistit a cursos impartits per Luigi Nono, Dieter Schneabel i Josep Mª Mestres-Quadreny. En 1986 va rebre una beca per participar en el “33 Internationale Ferienkurse für Neue Musik” a Darmstadt. (Alemania).

Membre fundador de la AMEE (Associació de Música Electroacústica d’Espanya) i entre 1997 a 2000 va ser vicepresident de l’Associació Catalana de Compositors.

Premis:

“I Concurs Musicians Accord”. Nova York 1985.

Miradaclosa IV, (Quartet de corda).

“VI Tribuna de Jóvenes  Compositores”, Fundación Juan March, Madrid 1987.
Sense tu, (2 Fl, Fgt, Cello, Piano).

“INFART 90”, Fundació Caixa de Pensions, Barcelona.
Oketus, (Música electrònica)

“IX Premi de Composició Ciutat d’Alcoi per a Música de Cambra”.
Exoir, (Fl, Cl, Fgt, Cor, 2 Perc, Piano, Vl, Vc, Cb )

“V Premio de Composición Andrés Gaos”
Deseo y esperanza. (Orquestra simfònica).

“IV Concurs Internacional de Música Electroacústica. “Sociedad General de Autores y Editores de España”.
El Bosque Encantado. (Música electrònica).

“Laboratorio del Espacio 2010”. ECIS (Espacio de Creación e Investigación Sonora) del CSIPM (Centro Superior de Investigación y Promoción de la Música) Departamento Interfacultativo de Música UAM (UniversidadAutónoma de Madrid).
Veus. Versió 18 pistes

“Laboratorio del Espacio 2020” ECIS-CSIPM-UAM
Conversa 1ªPart- Versió 18 pistes,

Han estrenat les seves obres:

Orquesta de Radio Televisión Española, Orquesta Sinfónica de Galicia, Grupo Círculo, Grup Instrumental Vol ad Líbitum,Ensemble Confrontation de la Filarmónica de Halle. Ensemble Barcelona Nova Música. Musica d’Oggi, Logos Ensemble, KonArt Group, Barcelona 216,  Solars Vortices, Quartet Afrodisax. Bernat Bailbé,Jean Pierre Dupuy, Feodor Veselov, Miquel Gaspà, Xelo Giner, Joan Izquierdo, Daniel Kyenzy- Reina Portuondo, José Maria Mañero, Wade Mathews-Pedro López, Pilar Subirà, Quartet Vela, Rubén Russo.

Va formar part del grup Lahiez,  música tradicional, i del grup instrumental Phonos, música contemporània.

Des de 1980 fins al 1986 interpretà les seves composicions per a tres guitarres y guitarres preparades amb Antònia Monserrat i Jordi Rossinyol, també van participar en aquest  projecte; Alejandro Sánchez, Mercè Capdevila i Oriol Rossinyol.

Entre 1985 i 1989 va realitzar, conjuntament amb Mercè Capdevila, una sèrie de concerts multimèdia amb imatges i raigs làser.

Entre 1990 i 1997 el seu  treball es centrà en la transformación electrònica dels sons dels instruments acústics tradicionals. En 1992 va rebre un encàrrec  del “Centro para  la Difusión de la Música Contemporánea” per la creació de “Record Perdut” (Fl,  Cl, Sintetitzador ,Pno, Vl,  Vc. amplificats i transformats electrònicament i en 1993 un encàrrec de la Fundació Phonos per la creació de “La Tolerància” (Fl, Cl, Sax, 2 Ordinadors, Sintetizador, Pno, Vc).

Interessat en aplicar a la música instrumental certes tècniques compositives pròpies de la música electrònica, en 1999 va estrenar: “Stella Fugacis”, “Orquesta de la Radiotelevisión Española”, dirigida per Enrique García Asensio i l’any 2003 “Deseo y Esperanza”, obra guanyadora del “V Premio de Composición Andrés Gaos”, estrenada per “l’Orquesta Simfónica de Galícia” dirigida per Muhai Tang.

En 2003 va rebre un encàrrec del ” Centro para  la Difusión de la Música Contemporánea” i de “Radio Nacional de España” per a la composició d’una obra pensada expressament per al mitjà radiofònic, l’estrena va ser emesa en directe per  Radio Nacional de España en el marc del Festival de Música Contemporània d’Alacant

En 2007 va treballar amb l’arquitecte Sergi López-Grado en una sèrie de projectes musicals enfocats a la creació de paisatges sonors urbans, entre ells “Camins d´aigua.

Des de l’any 2009,el seu treball es centra principalment en la música electroacústica, especialment en projectes de difusió multifocal amb configuracions que van dels 8 als 30 altaveus. En aquest context va ser seleccionat en: “El laboratorio del espacio” (2010 i 2020). “Festival Zeppelin” (2016 i 2018), “New York City Electroacustic Music Festival 2017”, “XXIII i XXV Festival Punto de Encuentro” (2016 i 2018). “Sindicato de Altavoces”, Universitat Pompeu Fabra -Fundació Phonos- (2020, 2023).

Conjuntament amb artistes d’altres disciplines, ha participat en  projectes interdisciplinaris i multimèdia, puntualment ha creat música per a dansa, curtmetratges i vídeos.